تجارت الکترونیک چیست؟
- نوعی، تجارت بدون کاغذ است.
- انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری (به ویژه اینترنت)
- تبادل اطلاعات خرید، فروش از طریق شبکه اینترنت
- و تجارت الکترونیک نامی عمومی برای گسترهای از نرمافزارها و سیستمها است که خدماتی مانند جستجوی اطلاعات، مدیریت تبادلات، بررسی وضعیت اعتبار، اعطای اعتبار، پرداخت به صورت آنلاین، گزارشگیری و مدیریت حسابها را در اینترنت به عهده میگیرند.
الگوهای تجارت الکترونیک را نام برده و توضیح دهید؟
B2B .1
قسمت عمده ای از تجارت الکترونیکی خریدهایی است که با قصد مصرف انجام نمی گیرد، بلکه تولیدکنندگان کالاهای واسطه ای را از تولیدکنندگان دیگر خریداری می کنند.
نزدیک به 75 درصد حجم پولی تجارت الکترونیکی علاوه بر کاهش B2B در این بخش صورت می گیرد .
B2C .2
الگوی بنگاه تجاری به مصرف کننده است.
این امکان را برای بسیاری شرکت ها، به ویژه شرکت های کوچک و متوسط فراهم آورده است که با هزینه های بسیار کمتر و مزایای بیشتری در بازارهای مختلف حضور پیدا کنند
اغلب در این الگو مساله اعتماد خریدارن و پرداخت بهای کالاها به صورت الکترونیکی می باشد
نکته دیگر اینکه مشتریان بیشتر، کالاهایی را از اینترنت خریداری می کنند که نیاز به جزئیات زیاد یا مشاهده فیزیکی ندارند پنج کالا یا خدمتی که بیشترین خرید اینترنتی را به خود اختصاص داده اند شامل: سخت افزار کامپیوتر، امور مسافرت، جهانگردی، کتاب و موسیقی می باشد
C2C .3
الگوی تجارت الکترونیک میان دو مصرف کننده است.
این الگو از لحاظ پولی درصد زیادی از کل تجارت الکترونیکی در سطح دنیا را به خود اختصاص نمی دهد
مانند سایت eBay که از طریق فراهم آوردن محیطی برای مبادله کالاهای دسته دوم میان افراد مختلف در نقاط مختلف جغرافیایی
C2B .4
قدرت انتخاب مشتری و این حقیقت که مشتریان در این روش شروع کننده ارتباط تجاری هستند باعث توجه ویژه آنان به این روش شده است (البته تعداد کمتری از سایت ها از آن استفاده می کنند)
برای مثال: یک مشتری جهت تهیه بلیط یک تور هوایی به سایت ویژگی های درخواستی خود است،مراجعه کرده و فرم آن را تکمیل می کند. پس از تکمیل، موتور جستجوی این سایت تمام آژانس های هوایی و تورها را برای یافتن تور هوایی با مشخصات ذکر شده جستجو کرده و لیستی در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.
مزایای تجارت الکترونیک را نام ببرید؟
کاهش 10/20درصدی هزینه های سربار سنتی
حضور ارزان در بازارهای بین المللی
بازگشت سریع سرمایه
حمایت از سرمایه گذاری با توجه به باز بودن محیط /استانداردها
کسب و کار الکترونیک را تعریف کنید و با تجارت الکترونیکی مقایسه کنید؟
- کاربردی کردن کلیه سیستمهای اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار
- انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط
این فرآیندها با استفاده از تکنولوژیهای مبتنی بر وب توسعه مییابند
تجارت الکترونیک مفهومی کوچکتر و محدودتر نسبت به کسب و کار الکترونیکی است. در تجارت الکترونیک حتماً باید بین دو طرف پول رد و بدل شود تا به مفهوم تجارت برسیم اما در کسب و کار الکترونیک لزومی به مبادله پول وجود ندارد.
مثال: جلسه اداری که از طریق فضای اینترنتی انجام می گردد کسب و کار الکترونیک محسوب میشود
مشکلات تجارت الکترونیک در ایران نام ببرید ؟
· فقدان آموزش وآگاهی
· ضعف بستر سازی ارتباطی
· محدودیت خطوط و سرعت پایین
· هزینهای اولیه بالا و نبود انگیزه
معایب کسب و کار الکترونیک را تعریف کنید؟
- امنیت
- امکان ورود به سیستم های شما از طریق آدرس ایمیل، سایت شبکه
- دستیابی به اطلاعات مالی و ....
- اختلال در برنامه کاری در صورت خرابی سیستم؛
- از دست دادن کنترل؛
- مشکلات و هزینه های به روز بودن با فناوریهایی که به سرعت پیشرفت می کنند
چگونه می توان کسب و کار الکترونیک موفق داشت؟
یک وب سایت اینترنتی داشته باشیم
تجارت شما 24 ساعت در روز بدون توقف زمان فعالیت خواهد کرد
پائین آمدن هزینه های نیروی انسانی
حضور در اینترنت و کسب سهام بازار
جذب مشتریان بالقوه و ناپایدار
افزایش توان رقابتی
دسترسی به مخاطبین و مشتریان طبقه بندی شده و هدفمند